Bokrecension mall
Sara Wångmar

Publicerad 2023-12-06

Så skriver du en riktigt bra bokrecension – mall och tips

Att skriva en riktigt bra bokrecension kräver mer än bara att summera handlingen eller uttrycka personliga åsikter. Det handlar om att snabbt kunna ge läsaren en överblick av en boks handling och dess karaktärer samt om den är värd att läsa eller inte. Till en början kan det vara svårt att veta hur man recenserar en bok utan att avslöja för mycket om handlingen, men oroa dig inte – vi har utformat en användbar mall för att guida dig till att skriva en både lättläst och imponerande bokrecension.

Vad är syftet med en bokrecension
En bokrecension hjälper oss att bedöma om vi vill läsa boken eller inte.

Vad är syftet med en bokrecension?

En bokrecension är en skriftlig analys och bedömning av en bok. Målet med bokrecensionen är att ge läsaren en insiktsfull och välinformerad uppfattning om bokens innehåll, stil och övergripande kvalitet. Eftersom recensionen ofta är väldigt personligt skriven kan den se annorlunda ut beroende på skribenten. Generellt sett innehåller den dock en sammanfattning av handlingen, en diskussion om teman och karaktärer, samt recensentens personliga åsikter och bedömningar. En välskriven bokrecension fungerar ungefär som en guide för potentiella läsare. Den hjälper dem att fatta beslut om de vill läsa boken och ger dem en uppfattning om vad de kan förvänta sig av läsningen.

Hur skriver man en bokrecension
Vad ska en bra bokrecension egentligen innehålla?

Mall för att skriva en bokrecension

Eftersom att en recension är din personliga reflektion över en bok kan de se ut på lite olika sätt. Det finns dock några punkter som du bör få med för att skriva en riktigt bra bokrecension och därför har vi tagit fram en mall som du kan använda som utgångspunkt.

Inledning

I inledningen är det viktigt att du får med titeln, författaren och året som boken gavs ut. Läsaren måste snabbt och enkelt kunna se vilken bok det gäller och kunna särskilja den från andra med samma namn. Det kan även vara intressant att inkludera en liten introduktion till författaren. Har de till exempel fler kända böcker som läsaren hört talas om?

Du vill också få med vilken genre boken tillhör. Är det till exempel en deckare, thriller, novell eller barnbok? Detta vill läsaren veta tidigt eftersom att det ger en tydlig överblick över bokens handling och vad de kan förvänta sig.

Viktigt att ha med:

• Författarens namn och gärna en kort beskrivning av dem
  • Bokens titel och året som den gavs ut

Presentation av bokens handling

När läsaren har fått ett hum om boken genom att läsa genren och titeln samt lite om författaren vill de veta mer om handlingen. Här bör du beskriva bokens innehåll i stora drag; Var och när utspelar sig bokens handling? Vilka är de viktigaste karaktärerna? Hur inleds boken och vad är huvudproblemet? Det viktigaste i denna del är att du inte avslöjar för mycket. Du vill berätta tillräckligt mycket för att väcka intresset hos läsaren och få dem att vilja läsa vidare. Till exempel vill du alltså inte avslöja vem mördaren är i en deckare eller hur det går för huvudpersonen i slutet!

Viktigt att ha med:

• Tid och miljö – när och var utspelar sig handlingen?
  • En beskrivning av huvudkaraktärerna
  • Handlingen i stora drag

Få toppresultat i matte med Allakando

Besegra matten med hjälp av en personlig studiecoach!

Budskap

Nu är det dags att analysera boken. Hittade du ett budskap eller en lärdom som författaren försöker förmedla med sin bok? I denna del kan det underlätta att använda sig av citat för att motivera och analysera budskapet.

Viktigt att ha med:

• Bokens budskap och syfte

Omdöme

Nu är det dags att berätta om din åsikt om boken. Vad tyckte du om boken? Var den bra eller dålig och varför tycker du så? Försök att använda ett målande och beskrivande språk. Att läsa att boken var “bra” eller ”dålig”, säger inte läsaren särskilt mycket. Dyk djupare in och argumentera för varför du tycker som du gör. Vad skulle författaren kunnat göra annorlunda för att du skulle tycka bättre om den? Se till att motivera dina åsikter noggrant.

Viktigt att ha med:

• Vad tyckte du om boken och varför?
  • Vad var bra och vad var dåligt?

Avslutning

För att avsluta din bokrecension bör du sammanfatta hur du upplevde boken och om du skulle rekommendera den till andra. Fundera över vilken målgrupp den passar bäst, alltså vilka du skulle tipsa att läsa boken och varför. Om du vill kan du även ge boken ett betyg, till exempel 7 av 10 stjärnor för att ge läsaren en snabb indikation på ditt övergripande omdöme. Till sist avslutar du med en sista tanke eller reflektion, som fångar essensen av din upplevelse och ger läsaren en stark takeaway.

Viktigt att ha med:

• Om du rekommenderar boken eller inte och till vem
  • Ev. ditt betyg
Bokrecension mall
Få en personlig studiecoach som hjälper dig med skrivandet!

Få personlig studiehjälp med en coach från Allakando

Att skriva texter kan vara riktigt knepigt, oavsett om det gäller en bokrecension eller en längre uppsats. Ibland fastnar man helt enkelt i skrivandet och den kreativa processen. Då kan det underlätta att ha en personlig studiecoach som kan erbjuda konstruktiv feedback och smarta tips för hur man kommer igång igen. Alla våra studiecoacher har nått toppresultat i sina svenska kurser och hjälper dig mer än gärna att förbättra dina texter och bemästra skrivandet.

Med en personlig studiecoach kan du nå dina studiemål – oavsett nivå och kurs!